Grzybica paznokci

Może dotyczyć zarówno paznokci u dłoni jak i stóp. Można jej przeciwdziałać i stosować profilaktykę.
Grzyby wywołujące grzybicę paznokci preferują ciepłe i wilgotne środowisko. Infekcja rozprzestrzenia się poprzez bezpośredni kontakt z grzybem. Każdy może zachorować na grzybicę paznokci, jednak istnieje kilka czynników, które zwiększają ryzyko rozwoju tej choroby:

• Starszy wiek
  • Uszkodzenie paznokcia
  • Stopa sportowca
  • Noszenie obuwia,które zatrzymuje wilgoć i ciepło, np. obuwia roboczego lub kaloszy
  • Cukrzyca (zarówno typu 1 jak i typu 2)
  • Łuszczyca
  • Zaburzenia krążenia
  • Zaburzenia układu immunologicznego
  • Przypuszczalnie podatność dziedziczna

Objawy i kiedy warto reagować:

Grzybica  może atakować jednen lub większą liczbę paznokci.

Zgłoś się do specjalisty,  jeśli zauważysz:

Zgrubiały paznokieć, którego obcięcie sprawia problemy
Osłabiony lub obdarty paznokieć
Paznokieć odbarwiony lub brzydki w wyglądzie (różne grzyby powodują odmienny wygląd paznokcia)
Ból paznokcia podczas wykonywania codziennych czynności.

Leczenie

Leczenie laserowe polega na naświetlaniu płytki paznokcia laserem. Laser poprzez działanie termiczne niszczy grzyby, jednocześnie nie uszkadzając paznokcia.

Laseroterapia odznacza się wysoką skutecznością leczenia grzybicy paznokci.
Konieczne jest wykonanie kilku zabiegów (ok. 3-5) w mniej więcej miesięcznych odstępach czasu.

Efekty terapii widoczne są w momencie, kiedy w całości wyrośnie nowy, wolny od grzybicy paznokieć, a więc po okresie ok. pół roku.

Ponieważ grzyb może przenosić się z paznokcia na paznokieć, zazwyczaj leczeniu poddaje się wszystkie dziesięć paznokci, nawet jeśli oznaki grzybicy są widoczne na jednym lub dwóch paznokciach. Jeden zabieg na wszystkich paznokciach zazwyczaj trwa 10-20 minut.

Podczas zabiegu paznokieć jest delikatnie podgrzewany, co może wywoływać niewielki ból. Poszczególne sesje zabiegowe należy przeprowadzać co około 1–3 tygodnie.
Każdy zabieg trwa około 10 minut. Zaleca się przeprowadzenie 4 lub 5 zabiegów.